Jumaat, September 09, 2011

ANAK-ANAKKU, BAPAMU INI TELAH GAGAL


ANAK-ANAKKU, BAPAMU INI TELAH GAGAL
(mari kita belajar Sejarah Malaysia yang tidak pernah dijajah ini)

(i)
anak-anakku
sama ada anak-anak kandungku
atau anak-anak pelajarku
bapamu ini telah gagal biarpun
telah menyelesaikan latihan ilmiah
gurumu ini telah gagal biarpun
telah memberikan titisan ilmu.

(ii)
Profesor Datuk
saya hanya memikirkan beberapa perkara
jika membaca tulisan ini
jawablah untuk anak-anak saya
juga untuk anak-anak pelajar saya
"jika Tanah Melayu tiada pernah dijajah
maka kenapa saya diajarkan tentang
Rombongan Merdeka 1956, tentang
Perjanjian London 1956, tentang
Suruhanjaya Reid 1956, tentang
Perlembagaan Merdeka 1956, tentang
Pemasyhuran Kemerdekaan 1957, tentang
turunnya bendera Union Jack malam 30 Ogos 1957, tentang
naiknya bendera Persekutuan Tanah Melayu pada malam yang sama ?".

(iii)
Tanah Melayu
kemudian Malaysia ku
kita hanya menyambut sambutan kemerdekaan palsukah pada setiap
31 Ogos saban tahun ?.

ZULKIFLI BIN MOHAMED
Chukai. Darul Iman
09 September 2011.

3 ulasan:

nazri berkata...

aku pon keliru....camna bleh jadi prof...

naDhi_islamiC berkata...

jom bpuisi on

http://nadhiislamic.blogspot.com/

Aku Dan Kalam berkata...

Kata-katamu sungguh benar dan jelas, tidak menipu dan dusta

HAK CIPTA TERPELIHARA ZULKIFLI BIN MOHAMED

Hak cipta terpelihara ke atas semua karya yang termuat di dalam laman blog ini. Semua hasil karya ditulis dan dihasilkan sendiri oleh penulis laman blog ini, Zulkifli bin Mohamed. Tidak dibenarkan mengeluar, mengambil, menciplak atau mengulang mana-mana karya yang terkandung dalam laman blog ini dalam apa juga bentuk dan cara - sama ada secara elektronik, fotokopi dan sebagainya tanpa mendapat izin bertulis daripada penulis.

PUISI PALING BANYAK BACAANNYA OLEH UMUM