Khamis, April 16, 2009

TIADA TERTAHANKAN


TIADA TERTAHANKAN


waktu yang menampung
tiada tertahankan
menjadikan aku kerdil
sekerdil labah-labah.
(bersungguh menganyam
jaring kesabaran
tiada sedar
tembok yang memisah
menjarakkan perasaanmu).

waktu yang menampung
tiada tertahankan
menjadikan aku ke bawah
terkatung-katung.
(menjadi dedaun kering
tiada tertahan
songsang angin
dalam padang lalangmu
bergerak semahu arahmu).

saratnya memori
mengapung dalam waktu
saratnya cinta
melukakan dalam waktu.

ZULKIFLI MOHAMED
Kemaman, Darul Iman
01 Mac 1998.

5 ulasan:

azza_irah berkata...

salam senja yang merah buat saudara zul..
memulai berkalam dengan sejambak rasa..
menghulur mesra tanda persahabatan..

Cikgu Chun berkata...

Boleh tak kalau saya copy mana2 puisi Zulkifli untuk dimasukkan ke dalam majalah sekolah saya?? Mana lah tau kot2 hak cipta terpelihara.

::ainbutterfly~ berkata...

wah..sangat puitis..syahdu..best la..

hanjila berkata...

waktu yg panjang melukakan cinta...

ckLah @xiiinam berkata...

Hari ini..
aku tidak sempat
menitip ungkapan puitis...
buat kamu
.
.
.
.
.
.
.
.
kerana
aku sedang susup sasap
di celah awan
seperti seekor biang lala
berlari-lari di kaki langit....

HAK CIPTA TERPELIHARA ZULKIFLI BIN MOHAMED

Hak cipta terpelihara ke atas semua karya yang termuat di dalam laman blog ini. Semua hasil karya ditulis dan dihasilkan sendiri oleh penulis laman blog ini, Zulkifli bin Mohamed. Tidak dibenarkan mengeluar, mengambil, menciplak atau mengulang mana-mana karya yang terkandung dalam laman blog ini dalam apa juga bentuk dan cara - sama ada secara elektronik, fotokopi dan sebagainya tanpa mendapat izin bertulis daripada penulis.

PUISI PALING BANYAK BACAANNYA OLEH UMUM